طلا و ارز

چه عواملی باعث افزایش قیمت طلا می شود؟

در بازار ایران قیمت طلا به چند عامل داخلی و خارجی بستگی دارد. یکی از عوامل افزایش قیمت طلا، انس جهانی و نرخ ارز است. هر مثقال طلای آب شده بر اساس قیمت یک انس طلا ضرب در قیمت روز یک دلار تقسیم بر عدد ۹.۵۷۴۲ به دست می‌آید. بنابراین این دو عامل یعنی انس و دلار اصلی‌ترین شاخص‌های تغییر قیمت‌ها در بازار طلا است. البته باید گفت که این عدد برای نرخ طلای ۱۷ عیار است.

دلیل دیگری که می تواند بر قیمت طلا در بازار ایران تاثیر گذار باشد، اثرگذار باشد، تقاضا است. هر زمانی که میزان  تقاضا از عرضه بیشتر باشد این احتمال وجود دارد که قیمت طلا با افزایش مواجه شود.به طور مثال در حال حاضرهر قطعه سکه تمام بهار آزادی بیش از ۵ میلیون تومان حباب دارد یعنی قیمت واقعی طلای سکه از قیمت فروش آن کمتر است به این دلیل که عرضه نتوانسته تقاضا را پوشش دهد؛ اما در اینجا قیمت طلا ثابت است یعنی اگر بخواهید طلای آب شده خریداری کنید با همان فرمول بالا محاسبه خواهد شد.

از طرف دیگر تغییرات نرخ  دلارهم در بازار بسیار اثر گذار است،در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت دلار، سکه نیز تا بالای ۳۴ میلیون تومان رسید اما با کاهش قیمت دلار قیمت طلا و سکه نیز نزولی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا