بازار

موتور جستجوی محصول چیست؟ +معرفی موتور جستجوی جستینو

شرح کامل موتور جستجوی محصول به زبان ساده و معرفی یک نمونه موتور جستجوی محصول جدید و کارامد + بیان مزایای کامل موتور جستجوی محصول برای خریدار و فروشنده. با ما همراه باشید.

آیا تاکنون اسم موتور جستجوی محصول را شنیده‌اید؟ موتور جستجوی محصول چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا برای کسب و کار شما کاربردی دارد یا خیر؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا دریابید فروش محصول بدون سئو و به کمک موتور جستجوی محصول چگونه ممکن می‌شود؛ همچنین با یکی از موتورهای جستجوی محصول تازه تأسیس نیز آشنا خواهید شد.

شرح موتور جستجوی محصول به زبان ساده

فرض کنید نیاز به خرید یک گوشی موبایل دارید. درست است که در گذشته به بازارهای سنتی و فروشگاه‌های مرتبط مراجعه کرده و به‌صورت فیزیکی کالای خود را انتخاب و خریداری می‌کردید اما اکنون قطعاً در اینترنت جستجو می‌کنید، انواع مدل‌های جدید گوشی را بررسی می‌کنید و نظرات خریداران را جویا می‌شود، مقایسه قیمت می‌کنید و رقابتی بودن قیمت فروشگاه‌های مختلف را بررسی می‌کنید. حتی اگر قصد خرید حضوری داشته باشید این اطلاعات را قبل از خرید کسب می‌کنید تا با انتخاب مدل گوشی مناسب خود از قبل، در وقت خود صرفه‌جویی کنید. البته با مراجعه فیزیکی هم ممکن است قیمت‌های فروشگاه‌های اینترنتی را مناسب‌تر دریابید و تصمیم بگیرید آنلاین گوشی بخرید.

حال بیایید دقیق‌تر این موضوع ساده را بررسی کنیم. چگونه می‌توان کاری کرد که هنگام اینترنت گردی برای پیدا کردن مدل گوشی مناسب و قیمت گرفتن آن در زمان شما بیشتر صرفه‌جویی شود؟ یعنی ورود به برای مثال ۱۰ سایت برای بررسی قیمت‌ها و نظرات کاربران و نقد و بررسی‌ها و… در راحت‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن صورت گیرد؟ دقیقاً از همینجا بود که نیاز به وجود موتورهای جستجوی محصول حس شد.

اما چگونه موتورهای جستجوی محصول به این امر کمک می‌کنند؟ موتور جستجوی محصول در واقع نوعی سایت است! در این سایت لیست تمام محصولات مورد نیاز شما گردآوری می‌شود. برای مثال وقتی سرچ می‌کنید خرید گوشی وارد دسته‌بندی مربوط به محصولات گوشی در موتور جستجو می‌شوید. در واقع این صفحه در نتایج اول سرپ گوگل برای شما ظاهر می‌شود. با کلیک روی این صفحه با مدل‌های گوشی موبایل، لیست قیمتی که هر فروشگاه ارائه می‌دهد، نوع گارانتی ای که شرکت ارائه می‌دهد، تصویر و مشخصات محصول و سایر اطلاعات موردنظر مواجه می‌شوید. حالا به‌راحتی می‌توانید فروشگاه‌های گلچین شده را مشاهده کنید و قیمت کالا دستتان بیاید.

جدا از ورود مستقیم از طریق گوگل می‌توانید وارد خود سایت موتور جستجو شده و در قسمت سرچ این سایت نوع کالای موردنیاز خود را سرچ کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید؛ برای مثال در گوگل سرچ کنید جستینو(جستینو یکی از موتورهای جستجوی محصول است) و با ورود به این سایت نوار جستجو را بیابید و کالا را سرچ کنید. در ضمن درصورتی‌که قصد خرید هم داشته باشید می‌توانید با کلیک بر روی دکمه‌ی مربوطه وارد سایت فروشگاه ارائه‌دهنده‌ی ثبت شده در موتور جستجو شده و خرید خود را ثبت نهایی کنید. از همه بهتر این است که در صورت وجود مشکل می‌توانید علاوه بر پشتیبانی خود فروشگاه به پشتیبانی موتور جستجو محصول هم پیام دهید. آن‌ها به سرعت مشکل شما را بررسی خواهند کرد و این مورد به امنیت خرید آنلاین شما به دلیل وجود پشتیبانی قوی کمک زیادی می‌کند.

تصویر جستجوگر گوگل - شرح موتور جستجوی محصول

آیا موتور جستجو تمام فروشگاه‌های آنلاین موجود در بستر اینترنت را در بر می‌گیرد؟ پاسخ این سؤال مسلماً خیر است! طبیعتاً موتورهای جستجو برای انتخاب فروشگاه‌ها جهت نمایش محصولات آن‌ها به خریداران محدودیت‌هایی قائل می‌شوند و هر فروشگاهی نمی‌تواند برای این مورد ثبت نام کند. برای مثال داشتن اینماد آنلاین شاپ از ضروریات است، مشخصات محصولات باید کامل باشد، قیمت‌های آن‌ها باید معقول باشند و سایر استانداردهای مدنظر موتورهای جستجو که بررسی می‌شود.

شاید اکنون سؤال دیگری مطرح شود: آیا مزیت‌های موتور جستجو محدود به همین موارد است؟ این موارد به کاربر و خریداران کمک کرده و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی آن‌ها می‌شود اما آیا فایده‌ی دیگری به‌خصوص برای فروشنده‌ها و مالکان سایت‌های فروشگاهی دارد؟ در ادامه به پاسخ این سؤال می‌پردازیم اما قبل از آن می‌خواهیم یک نمونه موتور جستجوی محصول را معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

معرفی موتور جستجوی محصول جستینو

جستینو یک نمونه موتور جستجوی محصول است که به‌تازگی تأسیس شده و مدت زیادی از ورود آن به این عرصه نمی‌گذرد. این موتور جستجوی محصول از نظر نوع فعالیت در کنار موتورهای جستجوی مشهور ترب و ایمالز قرار می‌گیرد. جستینو به عنوان موتور جستجوی نوپا می‌تواند بهترین گزینه برای فروشگاه‌هایی باشد که در ابتدای راه بوده و نمی‌توانند برای ثبت فروشگاه خود زیاد هزینه کنند.

در کل اگر محصول خاصی را سرچ کردید و لینکی را در نتایج سرپ مشاهده کردید که عبارت جستینو به عنوان نام سایت آن به چشم می‌خورد بدانید که این سایت یک ابزار موتور جستجوی محصول است و با کلیک روی آن می‌توانید از مزایای موتور جستجو که بالاتر بیان کردیم بهره‌مند شوید و لیست فروشگاه‌های ارائه‌دهنده محصول موردنظر خود را مشاهده و تحلیل کنید.

موتور جستجوی محصول چه کاربردهایی برای فروشگاه‌ها دارد؟

استفاده از موتور جستجوی محصول و عضویت در آن مزایای قابل توجهی برای فروشگاه‌ها دارد به حدی که حتی تعداد زیادی از فروشگاه‌های سنتی که فاقد سایت بودند ترغیب به طراحی سایت برای عضویت در موتورهای جستجو و فراهم کردن امکان خرید آنلاین از طریق سایت شدند تا فروش خود را چندبرابر کنند! این مزایا عبارت‌اند از:

فروش بالا بدون سئو

احتمالاً اگر در زمینه فروش بالا از طریق اینترنت تحقیق کرده باشید با مبحث سئو آشنایی دارید. ممکن است در حال حاضر اجرای بهینه‌سازی‌های سئویی و وارد رقابت سئو شدن هزینه‌ی بالایی برای شما داشته باشد و نتوانید از عهده‌ی آن برآیید. در اینجا موتور جستجوی محصول بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل برای شماست. این سایت‌ها سئوی قدرتمندی داشته و با نمایش فروشگاه شما با کلمات تارگت فروش در رنک ۱ تا ۵ می‌توانند فروش بسیار بالایی را برای شما رقم بزند به‌طوری‌که در چند ماه اول تحول در فروش خود را حس کنید. البته این تحول در تبدیل مشتری به عوامل مهمی بستگی دارد که مهم‌ترین آن رقابتی بودن قیمت محصولات شماست.

افزایش دیده شدن فروشگاه و جذب خریداران بیشتر

با محدود بودن به مکان فیزیکی برای فروشگاه خود می‌توانید اطرافیان فروشگاه، هم‌محلی‌ها و همشهری‌های خود را به عنوان خریدار جذب کنید؛ با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌توانید از بین کاربران اینستاگرام مشتریانی جذب کنید؛ اما سایت و بستر اینترنت هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نمی‌شود! به کمک موتورهای جستجو می‌توانید بین کسانی که کالا و خدمات شما را سرچ می‌کنند و به آن نیاز دارند دیده و شناخته شوید. حتی اگر از شما خریدی هم انجام ندهند نام فروشگاه شما کم‌کم در ذهن کاربران ثبت می‌شود.

راحت‌ترین راه جذب ترافیک

بدیهی است که به کمک دیده شدن و جذب ورودی و کلیک توسط موتورهای جستجوی محصول برای سایتتان ترافیک ارگانیک گوگل کسب می‌کنید و این افزایش یوزر به سئو و رشد سایت شما کمک می‌کند.

مقایسه قیمت

با بررسی سایر فروشگاه‌های هم‌حوزه‌ی خود در موتور جستجوی محصول و مشاهده قیمت‌های آن‌ها می‌توانید قیمت محصولات خود را رقابتی کنید و اگر دلیل عدم فروش شما قیمت بالا نسبت به رقبا باشد این مورد را به‌راحتی شناسایی کنید.

تصویر سرچ در گوگل - شرح مزایای موتور جستجوی محصول

بررسی محصولات رقبا

به کمک موتور جستجوی محصول می‌توانید با شناخت رقبای هم حوزه تنوع آن‌ها در ارائه محصولات مرتبط را آنالیز کنید و با بررسی استراتژی‌های فروش آن‌ها به رشد فروشگاه خود کمک کنید.

ارائه اطلاعات جامع

می‌توانید از طریق آنالیز صفحات موتورهای جستجو بررسی کنید که برای هر نوع محصول چه مشخصاتی موردنیاز است تا مشتری راحت‌تر محصولتان را شناخته و برای خرید ترغیب شود.

افزایش اعتماد مشتری

به دلیل شناخته شده بودن موتورهای جستجو،کاربران با دیدن فروشگاه شما در لیست فروشگاه‌های منتخب موتور جستجو بیش‌ازپیش برای خرید آنلاین به شما اعتماد می‌کنند.

بهینه‌شدن کلی فروشگاه شما

شما می‌توانید به کمک گزارش‌هایی که موتورهای جستجو به شما از بازدید و تقاضای محصولات می‌دهند و باتوجه‌به تحلیل آمار فروش خود محصولات پرتقاضا را بهتر شناسایی کرده و با مدیریت موجودی آن‌ها باعث صرفه‌جویی بیشتر در وقت و هزینه خود شوید.

تبلیغ هدفمند برای فروشگاه خود

ثبت فروشگاه در موتورهای جستجو نوعی تبلیغات کم‌هزینه نیز محسوب می‌شود زیرا باتوجه‌به مواردی که تاکنون شرح دادیم به کمک موتور جستجوی محصول می‌توانید بیشتر دیده شده و مشتری جذب کنید.

کاهش قابل‌توجه هزینه‌های بازاریابی

هزینه‌ای که برای موتورهای جستجوی محصول می‌پردازید بر اساس مقدار کلیک و نمایشی که به وسیله‌ی موتور جستجوی مذکور جذب کرده‌اید محاسبه می‌شود در نتیجه اطمینان می‌یابید که در قبال هر دیده شدن مؤثر هزینه پرداخت می‌کنید! و این مورد موتور جستجوی محصول را به بهترین انتخاب برای بازاریابی با بازدهی بالا تبدیل کرده است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به تحلیل کامل موتورهای جستجوی محصول به زبان ساده بپردازیم و همچنین یک موتور جستجوی جدید و کارآمد را معرفی نمودیم. از شما دعوت می‌نماییم که با درج کامنت نظرات خود را در زمینه‌ی تجربیات خریدوفروش با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا